Opnieuw massale staking in apotheken

Noord-Holland

Meer dan 400 medewerkers van 106 Noord-Hollandse apotheken gaan morgen in Alkmaar actievoeren voor een fatsoenlijke cao. Dit doen zij door te staken en hun werk tijdelijk neer te leggen. Apotheekmedewerkers voeren al vijf weken een estafettestaking voor een betere cao. Vanuit de werkgevers blijft het nog ijselijk stil.

De werkdruk onder apotheekmedewerkers is torenhoog en de werkomstandigheden worden steeds zwaarder. Toch komen werkgevers niet verder dan het aanbieden van slechts 2 procent loonsverhoging. Tijd voor actie dus, vinden vakbonden CNV en FNV. Cao-onderhandelaar Albert Spieseke: ‘Deze medewerkers voelen zich totaal niet serieus genomen. Jarenlang zetten ze zich met hart en ziel in voor hun patiënten. Voor het geld hoeven ze het niet te doen, want als ze in de supermarkt gaan vakkenvullen krijgen ze ongeveer hetzelfde salaris en een stuk minder stress.'

Landelijke staking apotheken

‘Elk overleg is het weer hetzelfde riedeltje. De werkgevers zeggen dat ze geen geld hebben voor goede arbeidsvoorwaarden. Zij wijzen naar de zorgverzekeraars en de overheid. Die zeggen dat ze al genoeg betalen, en wijzen weer naar de werkgevers. Daar zijn we ondertussen helemaal klaar mee.’ CNV en FNV roepen de werkgevers dan ook op tot daden. ‘Het is de hoogste tijd dat de werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen. Anders kunnen we echt niet anders dan landelijk te gaan staken.’

Estafette staking

In de al vijf weken durende staking hebben meer dan duizend werknemers van honderden apotheken uit Drenthe, Friesland, Groningen, Zuid-Holland, Utrecht en Limburg inmiddels het werk neergelegd. Woensdag komt daar dus Noord-Holland bij.