Zo is er in januari jongstleden een loonsverhoging van 8 procent geweest en volgen er nog twee loonsverhogingen in de Jeugdzorg: 1,25 procent verhoogd per 1 juli 2024 en 3 procent per 1 maart 2025, met een mogelijke extra verhoging 2,25 procent (afhankelijk van de inflatie). Ook de reiskosten zijn verhoogd naar 23 cent per kilometer.
Minimum cao
Nu is de cao Schippersinternaten een standaard cao. Dit betekent dat de werkgevers niet negatief en niet positief mogen afwijken van de afspraken. De bonden willen dit mogelijk veranderen naar een minimum cao. Dat betekent dat de werkgevers niet ten nadele, maar wel ten voordele van de werknemer mogen afwijken. Hierdoor ontstaat er enige vrijheid voor de werkgevers om meer te doen dan de cao biedt. Dat hier niet eerder over is gecommuniceerd, komt omdat het erg lastig bleek om met de werkgevers om de tafel te gaan. Dit omdat er al een flinke structurele loonsverhoging in januari was afgesproken en in de vorige cao is bepaald de cao Jeugdzorg op een paar bepalingen na te volgen.
No-go
Ook is er nog gesproken over de onregelmatigheidstoeslag. Hier kwamen veel vragen over binnen. De werkgevers hebben de oude en huidige situatie vergeleken. Er zijn positieve en negatieve afwijkingen en dit kan per maand veranderen. Ook is er geen specifieke groep die benadeeld wordt. Teruggaan naar de oude situatie is niet wenselijk en voor de werkgevers een no-go. De huidige systematiek uit de cao Jeugdzorg is gebruikelijker en eerlijker. Daarentegen is er wel de wens een Sociaal Plan als instrument te gebruiken om voor werknemers vitaliteit en duurzame inzetbaarheid te behouden.