Onderhandelingen
Werkgevers en vakbonden voeren constructieve onderhandelingen over een nieuwe cao VVT. Cao-partijen, waaronder CNV Zorg en Welzijn, willen dat medewerkers in de VVT-sector regie en zeggenschap ervaren over hun werk, én voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen. Daarnaast vinden cao-partijen dat de werkdruk aantoonbaar omlaag moet en de werk-privébalans moet worden hersteld.
Huidige cao belemmert
De huidige vorm van de cao werkt hierin belemmerend. We gaan daarom een nieuwe cao schrijven. Een cao waarin arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen mogelijk worden gemaakt die passen bij de komende jaren, en waarin de medewerker centraal staat. Een cao die ook begrijpelijk is. Zodat medewerkers en werkgevers weten wat hun rechten en plichten zijn.
Gelijkheid
De regelingen in deze nieuwe cao worden geharmoniseerd. Met als doel dat alle medewerkers in de VVT in gelijke situaties gelijke vergoedingen krijgen. De intentie is om in de harmonisatie geen regelingen verloren te laten gaan en dat individuele medewerkers er niet op achteruit gaan.
Werknemer centraal
Cao-partijen zijn in gesprek over hoe de werknemer weer centraal komt te staan. Dit gesprek gaat in januari verder voortgezet worden, waarbij ook de beloning en de zogenoemde LandingsBaan aan de orde zijn.
Partijen kunnen zich al vinden in de volgende punten:
- Er wordt gezocht naar manieren om roosters meer voorspelbaar te maken. Met aandacht voor de verschillende typen van zorg, en met voldoende tijd voor herstel en rust. Bovendien willen we medewerkers en teams nog meer invloed geven op werktijden en roosters.
- Het ontstaan van min-uren als gevolg van no-show door de cliënt, wordt opgelost in de cao en komt voor risico en rekening van de werkgever.